قيمت : |
10000 تومان |
تعداد فروش : | 0 فروش |
حجم فايل : |
24kb |
فرمت : |
word |
تاريخ انتشار : | ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ |
آخرين بروز رساني : | ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ |
فايل راهنما : | 40 صفحه |
ارسال توسط: |
seday ketab |
تعداد بازديد : |
19673 بازدید |
امتياز : |
|
مسئله قضا و قدر در ميان مسلمين سابقه طولاني دارد. از صدر اسلام قرن اول هجري در ميان مسلمين مطرح بود و مفسرين ، فلساسفه و عرف و حتي شعرا و ادبا درباره آن بحث كرده اند ، هيچ چيز با اندازه آينه انسان آزادي خود را از دست رفته و خوشتن را مقهور و محكوم نيرومند ترند خود مشاهده كند و تسلط مطلق و بي چون و چراي او را بر خود احساس كن روح او را فشرده و افسرده نمي سازد
مي گويند بالاترين نعمتها آزادي است و تلخ ترين دردها و ناكاميها احساس مقهوريت است. آن ( تسليم و رضا ) كه از نبودن ( چاره ) و مقهور ديدن خود ( در كف شير نر خونخوار ) پيدا شود از هر آتش براي روح آدمي گدازنده تر است.
اين در صورتي است كه انسان خود را مقهور و محكوم انساني ديگر زورمندتر يا حيواني قوي پنجه تر از خود مشاهده كند اما اگر آن قدرت مسلط يك قدرت نامرئي و مرموز باشد و تصور خلاصي از آن و تسلط بر آن تصور امر محال باشد مسلماً صد درجه بدتر خواهد بود. اين مسئله از مسائلي است كه براي ذهن همه كساني في الجمله توانايي انديشيدن در مسائل كلي دارند طرح مي شود و مورد علاقه قرا مي گيرد.
زيرا هر كس طبعاً علاقمند است بداند آيا يك سرنوشت محتوم و مقطوعي كه تخلف از آن امكان پذير نيست مسير زندگاني او را تعيين مي كند و او از خود در اين راهي كه مي رود اختياري ندارد؟ ( مانند پركاهي است در كف تند بادي ) يا چنين سرنوشتي در كار نيست و او خود مي تواند مسير زندگي خود را تعيين كند.
در برخي از آيات قرآن صريحاً حكومت دخالت سرنوشت و اينكه هيچ حادثه اي در جهان رخ نمي دهد ديگر بهشت الهي و آن حادثه قبلاً در كتابي مضبوط بوده است تأييد شده است اما اياتي كه دلالت مي كند بر اينكه انسان در عمل خود مختار و در سرنوشت خود مؤثر است و مي تواند آنرا تغير دهد نيز در قرآن مكرراً و به دفعات ياد آوري شده است اين دو دسته آيات از نظر غالب علمائ تفسير و علماء كلام معارض يكديگر شناخته شده اند. بعقيده آنها بايد مفاد ظاهر يك دسته را پذيرفت و دسته دير را تأويل كرد. از نيمه دوم قرن اول كه دو طرز تفكر در اين باب پيدا شد ، گروهي كه طرفدار آزادي و اختيار بشر شدند ، دسته اول اين آيات را تأويل و توجيه كردند و آنها به « قدري » معروف شدند.
گروهي ديگر كه طرفدار عقيده تقدير شدند دسته دوم اين ايات را تأويل كردند و جبري ناميده شدند. تديرجاً كه دو فرقه بزرگ كلامي يعني اشاعره و معتزله پديد آمدند و مسائل زياد ديگري غير از مسئله جبر و قدر را نيز طرح كردند و دو مكتب بوجود آمد جبريون و قدريون در اشاعره و معتزله هضم شدند مكتب اشعري از جبر و مكتب معتزلي از قدر طرفداري كردند.
شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید
√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


صدای کتاب هستم ، لحظات خوب و خوشی را براتون همراه کتاب آرزو دارم .
seday ketab 399 نوشته در دانلود مقاله،دانلود تحقیق|صدای کتاب دارد . مشاهده تمام نوشته هاي seday ketab
- پروژه شبیه سازی روش مسیر یابی ترکیبی و انتخاب ناحیه پایدار برای شبکه های حسگر بیسیم WSN
- ترجمه مقاله مکانیزم کشاورزی هوشمند با استفاده از اینترنت اشیا
- طرح لایه باز برچسب گلاب طراحی شده با فتوشاپ (اندازه ۱۶ در ۱۰)
- آموزش رفع قفل کردن درب دی وی دی یا وی سی دی کامپیوتر
- تعمیر ال سی دی از نوع ماشین حساب
- تعمیر فیش هندزفری و ویدئو
- آموزش تمیز کردن هد ویدئو
-
پروژه شبیه سازی روش مسیر یابی ترکیبی و انتخاب ناحیه پایدار برای شبکه های حسگر بیسیم WSN
2006534 بازدید
-
ترجمه مقاله مکانیزم کشاورزی هوشمند با استفاده از اینترنت اشیا
1292645 بازدید
-
طرح لایه باز برچسب گلاب طراحی شده با فتوشاپ (اندازه ۱۶ در ۱۰)
1292856 بازدید
-
آموزش رفع قفل کردن درب دی وی دی یا وی سی دی کامپیوتر
1292440 بازدید
-
تعمیر ال سی دی از نوع ماشین حساب
1292431 بازدید
-
تعمیر فیش هندزفری و ویدئو
1291911 بازدید
-
پاورپوینت درس شانزدهم مطالعات اجتماعی پایه نهم: ایران در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی
15716 بازدید
-
صابر سعدی پور
32601 بازدید
-
دانلود مقاله فواید ورزش کردن ۱۴ ص
15732 بازدید
-
دانلود مقاله روانشناسی ورزش ۳۶ ص
15945 بازدید
-
پاورپوینت درس یازدهم آمادگی دفاعی پایه نهم: ایمنی در برابر زمین لرزه
15871 بازدید
-
خسرو
97015 بازدید
1 فروش