قيمت : |
20000 تومان |
تعداد فروش : | 0 فروش |
حجم فايل : |
56kb |
فرمت : |
word |
تاريخ انتشار : | 18 ژوئن 2017 |
آخرين بروز رساني : | |
فايل راهنما : | 75 صفحه |
ارسال توسط: |
seday ketab |
تعداد بازديد : |
60828 بازدید |
امتياز : |
|
چون حكمت خداوند در آفرينش نفس انساني ـ با خصوصيت و ويژگي صورت بشري كه مقام و مرتبه متوسط ميان آخرين مراتب تجسم و اولين مدارج تجرد است ـ ادراك عالم وحدت محض و كثرت محض است، انسان را ذو وجهين و ذو قوتين آفريد تا وجهي به حق داشته باشد و وجهي به خلق. و در وجود او قوهای لطيف بنا نهاد تا بواسطه آن مناسبتي كه با عالم وحداني مييابد، آن را درك كند و آن قوه عقل بالفعل است و قوه ديگر كه مادي و جسماني است تا كثرات جسماني را همان گونه كه هستند بيابد. اما در ابتداي تكون بدليل نقص و قصورش، كثرت جسماني بر او غالب بوده فعليت دارد و بواسطه حركت از نشئه اولی بسوی نشئه ثانی در حرکت است تا بتدریج ذاتش قوی ميگردد و فعلیتش شدت مییابد و در نتیجه جهت وحدت بر او غالب گشته و عقل و معقول ميگردد.
از آن جا كه فلسفه به معناي «استكمال النفس الانسانية بمعرفة حقايق الموجودات علي ماهي عليها…» ميباشد؛ و نيز با توجه به مسائل آن، خصوصاً عاليترين و شريفترين آن، كه مبدأ عالم است و همچنان تقسيمات فلسفه به نظري و عملي، حكمت همان فلسفه پيراسته از سفسطه و مطابق با واقع خواهد بود. به عقيده صدرا حكمت آن علمي است كه انسان را مستعد ارتقا به ملأ اعلي و غايت قصوي كند و اين همان حكمتي است كه گاه از آن تعبیر به «قرآن» ميشود. حقيقت دين چيزي جز معرفت و دريافت صحيح حقايق نخواهد بود؛ زيرا دين ابعاد مختلف ظاهري و باطني دارد و باطن دين همان علم به حقايق است و قرآن كريم كساني را كه به حقايق دست يافتهاند «راسخون» مينامد پس راسخان در علم همان حكيمانند و غايت قصوای حکیمان و راسخان در علم حكمت مطلق و مطلق حكمت است.
زيرا حكيم عليالاطلاق خداست و همان طور كه خداوند علت وحي است، علت حكمت نيز هست و حكمت مطلق نزد اوست. صدرا كساني را حكيم ميداند كه از علم تفصيـل در عين اجمال برخوردار باشند و حكيم الهي را كه جامع حكمت نظري و عملي است «مؤمن حقيقي» مينامد؛ و بدين ترتيب همسويي دين و فلسفه امري مسلم و قطعي است و صدرا كه پرچمدار اين هماهنگي و همسويي است فلسفه و دين و عرفان را عناصر يك مجموعه هماهنگ ميداند و بر اين عقيده است كه تنها در سايه حكمت است كه هم جنبههاي علمي برهان، عرفان و قرآن به كمال لايق خود ميرسند و هم جنبههاي عملي اخلاق به كمال لايق خود نائل ميشود؛ چون شهود نفس زمينه تكامل همه شؤون آن اعم از نظري و عملي را فراهم ميسازد. و از اين روست كه صدرا با تأويل رمزي متون مقدس، كيفيت عرفاني معناي باطني روح را به اثبات ميرساند و با شهود عرفاني، تفكر بحثي و عقلي را تابع حقايق كلي شناخت عرفاني مينمايد و در نتيجه پايه بحثهاي علمي و فلسفي خود را بر اساس توفيق ميان عقل و كشف و شرع ميگذارد و در راه كشف حقايق الهيات از مقدمات برهاني و مطالب كشفي و مواد قطعي ديني استفاده ميكند.
مقاله حاضر به بررسي «نگرش صدرا بر پيوند وجودي انسان با حكمت و فلسفه» پرداخته است و در جستجوي اين مسأله است كه نشان دهد فلسفه و حكمت جزء ساختار وجودي انسان است. البته با اين فرض كه نگرش صدرا بر اين موضوع از موضوعات انسانشناسي به لحاظ روششناسي نوعي كثرتگرايي است و رويآوردی متعاليه دارد. يعني با يك رويآورد مستقل و جامع به همه رويآوردهاي قرآني، عرفاني و فلسفي پرداخته است.
چگونگي مراحل استكمالي نفس انساني
صدرالمتألهين انسان را حقيقت واحد ذومراتبي ميداند كه در ذات و گوهر خود دائماً در تحول و سيلان است و بواسطه اين حركت ميتواند از مرتبه طبيعت به تجرد مثالي یا برزخي و سپس به تجرد عقلي و در نهايت به مقام فوق تجرد يعني مقام الهي كه هيچ حد و محدوديت و ماهيتي ندارد، نائل آيد[2] (صدرالدين شيرازي، 1366، باب 20، ص 380).
همين مرتبه الهي است كه مبدأ آن خداست و بسوي او باز ميگردد و خداوند درباره آن «نفخت فيه من روحي» (حجر، 29) و «يا ايتها النفس المطمئنة ارجعي الي ربك راضية مرضية» (فجر، 27-28) ميفرمايد (همو، 1366، ص 380). و معتقد است كه همين مراتب طبيعي، نفساني و عقلاني نيز داراي مراتب نامتناهي است كه آدمي از مراتب پائينتر، به ترتيب و تدريج راهي مراتب بالاتر و شريفتر ميشود و تا همه مراحل طبيعي را طي نكند وارد مراحل مرتبه نفساني و سپس عقلاني نميشود. و لذا انسان از ابتداي كودكي تا عنفوان رشد خود، بشري طبيعي است و اين انسان اول است. و سپس بتدريج مراحل اين وجود را طي ميكند و صفا و لطافت مييابد تا هستي اخروي نفساني براي او حاصل شود، در اين مرتبه او انساني نفساني است و اين انسان دوم است.
اين انسان داراي اعضاي نفساني است كه در وجود نفسانياش به مواضع پراكنده نيازي ندارد، بر خلاف حواس انسان در مرتبه وجود طبيعي، كه پراكندهاند و به مواضع مختلف نياز دارند، چنانچه موضع چشم غير از موضع گوش و موضع چشايي غير از موضع بويايي است. و برخي تفرق بيشتر و تعلق شديدتري به ماده دارند مانند لامسه. به همين دليل است كه اين قوه نخستين درجه حيوانيت است و هيچ حيواني خالي از آن نيست. اما انسان در مرتبه نفساني از جمعيت بيشتري برخوردار است. و لذا همه حواس او حس واحد مشتركي است. حال اگر اين انسان به مرتبه عقلاني و وجود عقلي منتقل شود و عقل بالفعل گردد، انسان عقلي خواهد بود كه اعضاي عقلي دارد. و ايـن انسان سوم است. البتـه تعداد اندكـي از افراد مـردم به ايـن مرتبـه از وجود نايل ميشوند (صدرالدين شيرازي، 1368، ج 9، ص 96-97).
انسان عقلي حقيقت كليه و مظهر اسم الله و كلمه او[3] (نساء، 171)، و روح اوست[4] (حجر، 29) و افراد و اشخاص انسان مثالهاي اين حقيقت اصليهاند و مشاعر و تصاوير ذهني او مظاهر اين حقيقت ميباشند (همو، 1368، ج 9، ص 17). صدرا در يكي از آثار تفسيري خود مراتب سهگانهاي را كه از قول ارسطو[5] براي انسان ترسيم مينمايد و انسان جسماني و نفساني و عقلي مينامد، مطابق قرآن مجيد مييابد.
یعنی به عقیده او، انسان عقلی همان انسان تام کاملی است که همه ملائکه مأمور به سجده در برابر او و اطاعت از او بودند. و انسان نفساني همان انساني است كه قبل از هبوطش به عالم ماده و طبيعت، در جنت جاي دارد، زيرا جنت از جمله مراتع و تماشاخانههاي نفس است كه «فيها ما تشتهي الأنفس و تلذ الاعين» (زخرف، 71)، و انسان طبيعي يا جسماني كه مربوط به عالم سفلي است مخلوطي از خاك و منزلگاه مرگ و فساد، و شر و دشمني و خصومت است؛ چنان كه خداوند سبحان ميفرمايد: «اهبطوا بعضكم لبعض عدوّ و لكم في الارض مستقر و متاع الي حين» (بقره، 39؛ صدرالدين شيرازي، 1366، ص 107).
پس از بيان نظر صدرا در خصوص مراتب و مراحل استكمالي نفس انساني، اكنون نوبت بررسي معناي حكمت و فلسفه رسیده است و در مرتبه بعد نشان دادن اين مسأله كه آيا علم و حكمت جزء ساختار وجودي انسان است و لذا انسانيت انسان وابسته بدان خواهد بود و در نتيجه حقيقت انسان را نميتوان منهای از آن تصور نمود؛ و يا امر زائدي است كه عارض بر انسان ميشود. براي رسيدن به اين مقصود اشارهاي هر چند كوتاه به موارد زير ضروري است:
1ـ معاني علم و ادراك، حكمت و فلسفه و رابطه آنها؛ 2ـ كيفيت علم و ادراك در انسان از نظر صدرا؛ 3ـ حكمت و رابطهاش با انسان.
معاني علم، ادراك، حكمت، فلسفه و رابطه آنها جسم
صدرالمتألهين علم و ادراك را كه در لغت به معناي يافتن و رسيدن است و حقيقت علم را كه انكشاف است، يك نحو وجود خارجي و مجرد ميداند نه از اعراض ذهني و كيف نفساني. قيام صور ذهني به نفس قيامي صدوري است. ملاك ادراك انتقال از نشئهاي به نشئه ديگر است. يعني انتقال و مسافرت كه نفس از محسوس كه همان معقول هيولاني است به متخيل كه معقول بالملكه است و از آن به معقول بالفعل و عقل فعال و رفتنش از دنيا به آخرت و سپس به جايي كه برتر از آن دو است و آيه شريفه «ولقد علمتم النشأة الاولي فلولا تذكرون» (واقعه، 62) اشاره بدان دارد زيرا نفس انساني در دنيا بواسطه رياضت و تمرين در ادراك علوم به جهان ديگر منتقل ميشود و از محسوسات به معقولات مسافرت ميكند (صدرالدين شيرازي، 1362، ص 114).
شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید
√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد
صدای کتاب هستم ، لحظات خوب و خوشی را براتون همراه کتاب آرزو دارم .
seday ketab 399 نوشته در دانلود مقاله،دانلود تحقیق|صدای کتاب دارد . مشاهده تمام نوشته هاي seday ketab- پروژه شبیه سازی روش مسیر یابی ترکیبی و انتخاب ناحیه پایدار برای شبکه های حسگر بیسیم WSN
- ترجمه مقاله مکانیزم کشاورزی هوشمند با استفاده از اینترنت اشیا
- طرح لایه باز برچسب گلاب طراحی شده با فتوشاپ (اندازه 16 در 10)
- آموزش رفع قفل کردن درب دی وی دی یا وی سی دی کامپیوتر
- تعمیر ال سی دی از نوع ماشین حساب
- تعمیر فیش هندزفری و ویدئو
- آموزش تمیز کردن هد ویدئو
-
پروژه شبیه سازی روش مسیر یابی ترکیبی و انتخاب ناحیه پایدار برای شبکه های حسگر بیسیم WSN
4500203 بازدید
-
ترجمه مقاله مکانیزم کشاورزی هوشمند با استفاده از اینترنت اشیا
2554922 بازدید
-
طرح لایه باز برچسب گلاب طراحی شده با فتوشاپ (اندازه 16 در 10)
2555236 بازدید
-
آموزش رفع قفل کردن درب دی وی دی یا وی سی دی کامپیوتر
2554185 بازدید
-
تعمیر ال سی دی از نوع ماشین حساب
2554300 بازدید
-
تعمیر فیش هندزفری و ویدئو
2553354 بازدید
-
ست گلچین PRO مجلسی برای ارگ 2019 و موزیک استودیو
30480 بازدید
-
میرزا علی اکبر نعمت اللهی (موافق علیشاه)
49925 بازدید
-
عباس کیارستمی
48800 بازدید
-
پاورپوینت درس سیزدهم مطالعات اجتماعی پایه نهم: انقلاب مشروطیت؛ موانع و مشکلات
30205 بازدید
-
دانلود مقاله تبيين آماري يافته ها
31471 بازدید
-
دانلود مقاله روشنایی در محیط کار
31146 بازدید
1 فروش